Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Sérült gyermek gondozása és nevelése
Kép

A gyermek mindig csodás ajándék. S persze mindig nagy felelősség. Fokozottan érvényes ez azonban, ha a várva várt gyermek - sérült. Nagyon sok tanácsadó kiadvány jelenik meg a kezdő kismamáknak, kispapáknak, hogy átsegítse őket az első, botladozó időszakokon. De nem túl sokan segítik ugyanekkor a sérült gyermekek szüleit.

 

A sérült gyermek gondozása alapjaiban nem sokban különbözik egészséges társaiénál. Speciális eltérés a fejlődés ütemének változása, az étrendi vagy egyéb életviteli megszorítások miatt adódik. Meg persze abból, hogy sokkal gyakrabban kell a babával különböző orvosi ellenőrzéseken, vizsgálatokon, ne adj' Isten műtéteken, jó esetben fejlesztéseken megjelenni, ennél fogva ezek a babák többet vannak mozgatva. Ami már önmagában sem túl szerencsés. Minden kisgyermek életének első időszakában rendkívül fontos, hogy minél hamarabb kialakuljon a napirend, a biztonságot jelentő megszokás. Érzelmi stabilitásuk megalapozásához szintén elengedhetetlen, hogy többnyire megszokott környezetükben legyenek, ne érje őket túl sok, számukra még feldolgozhatatlan hatás.


Sajnos, ez sérült gyermek esetében szinte kivédhetetlen, ennél fogva sokkal több időt kell rájuk fordítani, többszörösen meg kell erősíteni bennük a szeretet és a biztonság megtapasztalásának elengedhetetlen élményét.

És ez a kulcsszó: SZERETET. 
Amikor a születés után (esetleg később, például egy ellenőrzés során derül ki), az orvos elmondja nekünk, hogy gyermekünk sérült, többnyire a sérülés jellegéről is beszél. Ideális esetben. A védőnő, a gyermekorvos konkrét tanácsokat is tud adni a fejlődési rendellenesség pontos ismeretében a babával való bánásmódra. Ezek nélkülözhetetlen információk, hisz gyakran ami az egyik típusú sérült babának elengedhetetlenül fontos, egy másmilyen sérüléssel élő gyermeknek esetleg káros lehet. Szélsőséges példa a Down-kóros és az autista gyermekekkel való bánásmód különbözősége.


Ami mindannyiuknál egyformán hasznos és segítő hatású: a napi tevékenységen túl a többszöri masszírozás, torna - ebben is érdemes az orvos véleményét kikérni, az alapfunkciók kifejlődését segítő tevékenységek gyakoribb, de lassabb ütemben való gyakorlása.


A sérült gyermek "elmarad", másképp fejlődik. Csecsemőként kevésbé fogékony, nem figyel úgy, mint más gyermekek, gyakrabban sír, vagy épp sokkal csendesebb, talán túlzottan is az.


S amikor nyugodt és kézben van, a szülők akkor is nehezebben ismerhetik ki magukat a viselkedésén, reakciói nem egyértelműek, tegnap másként reagált, mint ma, és ha nevet és jókedvű, akkor se néz mindig az anya szemébe... A szülők megtanulnak örülni egy félmosolynak, egy akaratlagosnak tűnő mozdulatsornak, bízva abban, hogy holnap is sikerül, valóban megtanult valami újat a baba.


Hosszú évek tapasztalatából azt szűrtem le, hogy a legtöbb szülőnek mondhatnak bármit az orvosok, a szakemberek, hihetetlen  szeretettel, akarattal, türelemmel tud  segíteni a szülő az akár reménytelennek tartott gyermeknek is, hiszen ha sérült is a gyermek, nem mindegy, milyen szinten az, mit lehet elérni a fejlesztés során, mennyire lesz majd önálló, s mennyire marad kiszolgáltatott.

 

 

Ahogy az ép gyermek, úgy a sérült gyermek fejlődése is azon múlik, miként kerül kapcsolatba a külvilággal. Az eltérés alapvetően a fejlődés ütemén látszik.

A kapcsolatkiépítés módja kétféle: eleinte elsősorban a gyermek környezete az aktív, s a gyermek reagál rá, majd a gyermek maga is igyekszik egyre többet megismerni az őt körülvevő világból. A sérült gyermeknél ugyanez a folyamat, csak lassabban, meg-megtorpanó vagy egyenetlen tempóban történik.

Az első kapcsolatfelvétel alapfeltétele a szemkontaktus szülő és gyermek között. Minden szülő, mihelyt észreveszi, hogy a gyermek figyel dolgokra, a szemébe néz /fixál/, valamelyest megkönnyebbül, s igyekszik minél gyakrabban előidézni ezt a helyzetet azzal, hogy sokat beszél gyermekével, s közben mosolyog rá. Később erre a gyermek, a lassabban fejlődő is, egy halvány mosollyal, majd egy-egy hanggal válaszol is. E folyamat tehát jellegét tekintve azonos az egészséges és az eltérő fejlődésű gyermekeknél egyaránt. Ezzel is jelezhető, hogy a lassúbb fejlődésű gyermek ugyanúgy emberként nyilvánul meg, ugyanúgy kapcsolatokra vágyik.

Az első kapcsolatkiépítések folyamata egyben rengeteg megfigyelésre is alkalmat ad. Nagyon lényeges például, hogy koraszülött gyermeknél ebben az időszakban lehet jól megfigyelni, nincs-e károsodás a gyermek látásában, hallásában, ekkor lehet észrevenni az első figyelmeztető jeleket, például:

  • ha a 6-8. hét elteltével nem követi tekintetével a fényt vagy a mozgást, jelezheti, hogy gond lehet a szemével,
  • ha a fényt, mozgást követi, de nem néz a szülő szemébe, felmerülhet az autizmus gyanúja.
  • Ha a hangokra nem ad visszajelzést, vagy nem ad ki hangokat, valamilyen fokú halláskárosodás lehetséges.

Ilyenkor érdemes felhívni erre a gyermekorvos figyelmét, mert koraszülötteknél sajnos elég gyakran előforduló károsodások ezek.

Nagyon fiatal korban felismerhetőek a mozgás korlátozottságára utaló jelek is: túl nyugodt, nem reagál hangokra, változásokra "kézzel-lábbal", nem reppennek a kezei, kézbevételkor teljesen ellazul, tapintásra túl puha az izomzat, vagy épp túl feszes, görcsös. Később nem nyúl a tárgyak felé, nem játszik a kezével sem, a fejét sem tartja meg.

Lánygyermekeknél fordul elő gyakrabban a csípőficam néven ismert rendellenesség, amit a csecsemőgondozáson rendszeresen ellenőriznek, jól kezelhető, de ha elhanyagoljuk, egész életre kiható károsodást szenved a gyermek.

Minkét nembeli gyermekeknél előfordulhat már igen pici korban, hogy nem alakul ki a lábfej boltozata /lúdtalp/, ami később komoly gerincproblémákhoz vezethet.

Legsúlyosabb fejlődési rendellenességek között az agyi károsodásra visszavezethető, genetikai vagy traumatikus értelmi fogyatékosság, a súlyos mozgáskorlátozottság, illetve valamely végtag hiánya szerepel. De ezekben az esetekben is sokat lehet javítani a fejlődés ütemén, a gyermek állapotán.

 

 

Összességében elmondható, hogy a sérült gyermek fejleszthető - és akar is fejlődni!

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Alapítványi támogatás

(Szerémi József, 2012.06.01 16:09)

Nagyon érdekes oldal, gratulálok! Nem tudom mennyire művelik még. Azért megpróbálnék segíteni, ha nem mással, egy információval, ami talán érinthetiÖnöket! Most hallottam, hogy az Új Európa Alapítvány támogatja azokat a szervezeteket, akik terápiás programokkal segítik a beteg vagy fogyatékkal élő gyerekek, fiatalok rehabilitációját és gyógyulását. Szerintem érdemes megnézni, hátha nyerhetnek innen is egy kis támogatást! Szerintem érdemes ránézniük, ha Önöket nem érinti, akkor pedig eljuttatni olyan szervezetekhez, akiknek jól jöhet, és eséllyel pályázhatnának! Itt található a kiírás: http://minu.me/-gyermekterapia