Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ERGO Terápia

2009.12.06

 

Az ergoterápia olyan speciális kezelés, ami pedagógiai, orvosi és pszichológiai módszerekből indul ki. A szó maga a görög ergein, csinálni, dolgozni, cselekedni igéből ered. Az ergoterápia abból az elvből indul ki, hogy a cselekvés az ember alapvető igénye, és a cselekvés önmagában is gyógyító hatású.  Főleg autista gyermekeknél vált be.

 

 

A cselekvés megtervezése és befejezése, amelyek a terápia gerincét alkotják, csak úgy lehetségesek, ha a paciens átfogó megértésére törekszünk. A eredmények folyamatos fölmérése lehetővé teszi az ergoterapeuta számára, hogy a programot a páciens kívánalmainak és fejlődésének megfelelően lakítsa.

Az ergoterápiát a biztosító fizeti, ha az orvosi előírásra történik. 

 

Céljai:

·        reedukáció (szó szerinti fordítása: visszanevelés vagy újranevelés - a szerk.) olyan gyakorlatok segítségével, amelyek a betegség vagy a fizikai (és) lelki sérülés negatív hatását ellensúlyozzák.

·        a kliens be- és visszailleszkedése a családi, társadalmi és a professzionális szférába, fenntartva vagy újra elsajátítva a szükséges interakciós képességeket. 

Módszerei:

·        olyan befejezett cselekvéssorok kiválasztása, amelyek egybevágnak a páciens képességeivel, szükségleteivel és mindenekelőtt az érdeklődésével. 

A terápia szempontjai:

·        A fizikai funkciók javítása, mint pl. a mozdulat nagysága, az izomerő növelése és a koordináció. Például bármilyen fán végzett munka hatására az izomzat erősödik, és a motorikus koordináció is javul.

·        A mindennapi életben szükséges cselekvések megtanulása a célból, hogy a kliens önállóan tudjon élni - ha szükséges, akár segédeszközökkel. Például a közlekedés megtanítása kerekes székkel.

·        A kognitív funkciók stimulálása, mint pl. a koncentráció, a gondolkozás hajlékonysága, a memória, a cselekvések megtervezése. Például egy grafikai terv megértése és megvalósítása.

·        Segítségnyújtás pszichikai problémák esetében, a szocializáció és az önkifejezés segítésével személyre szabott tevékenységben. Például csoportos főzésben való részvétel. 


Kinek szükséges a terápia? 

Gyerekeknek és felnőtteknek, akik időszakosan vagy véglegesen csökkent fizikai képességekkel rendelkeznek 

·        baleset,

·        betegség és/vagy testi/lelki sérültség,

·        kapcsolattartási, -teremtési problémák miatt. 

 


Ergoterápia a gyermekgyógyászatban 

·        Ergoterápiát a következő esetekben javasolhat az orvos:

·        Ha a gyerek motoros, kognitív, érzelmi fejlődése késésben van a többi hasonló korú gyerekhez képest

·        Ha hiányosságai vagy nehézségei vannak mozgásában, gondolkodásában vagy

·        cselekvésben

·        Családtagjai és közvetlen környezete közeledésére félelemmel, agresszióval, visszautasítással vagy túlzott passzivitással reagál. 


Az ergoterápia céljai:  
 

1. Maximális önállóság elérése

o    a finom- és nagymotoricitás

o    a motorikus koordináció

o    a szenzoriális információk befogadása és feldolgozása

o    a kommunikációs és logikai készség fejlesztésének segítségével 


2. A mindennapi élethez szükséges Önállóság elsajátítása 

3. A protézisek használatának elsajátítása 

4. A segédeszközök kiválasztása (pl. kerekes szék) 

5. Elkerülni a másodlagos sérüléseket, vagy megállítani kifejlődésűket. 


Az ergoterápia menete: 

Az ergoterápia elkezdése előtt a gyerek képességeit globálisan föl kell mérni. A kezdeti fölmérések után, az ergoterapeuta a foglalkozásokon a mindennapi életből vett gyakorlatokkal, játékokkal és kézügyességet igénylő gyakorlatokkal fejleszti a gyereket. Az ergoterapeuta minden gyakorlat megkezdése előtt fölméri, hogy milyen előzetes készségek szükségesek a végrehajtáshoz, és ha kell, a gyakorlatokat a gyerek fejlődési szintjéhez és speciális képességeihez igazítja. 

A gyakorlatok végrehajtatásához az ergoterapeutának föl kell használnia minden orvosi, pszichológiai és pedagógiai ismeretét. Attól függően, hogy hol dolgozik, milyen tapasztalatai vannak, és milyen képzésben részesült, használhatja a Bobath-, Ayres-, Affolter- és a Frostig-féle, vagy más terápiát, és az ezekhez kapcsolódó standardizált teszteket. 

Az ergoterapeuta fontos feladata még a szülőkkel és más - a gyermekhez közeli - személyekkel, valamint az összes többi terapeutával való összehangolt munka megteremtése. 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.